Тема: Масштаб
Мета: ознайомити учнів з поняттям «масштаб», формувати вміння визначати відстань на карті за поданим масштабом, знаходити відстань між об’єктами за допомогою карти, перевірити вміння застосовувати ці знання в повсякденному житті; розвивати пам'ять, логічне та творче мислення, формувати вміння бачити за загальними поняттями математики конкретні образи навколишнього світу; виховувати в учнів культуру математичного мовлення, позитивне ставлення до навчання, відповідальність за власні навчальні досягнення та вивчення математики, виховувати акуратність під час математичних записів.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Суть математики – у конкретних прикладах і конкретних проблемах.
П.Халмош, американський математик
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, бажає гарного настрою, активної роботи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учитель перевіряє зошити з виконаним домашнім завданням, відповідає на запитання учнів, якщо такі виникли. Учням, у яких під час виконання домашнього завдання виникли утруднення, можна запропонувати індивідуальні картки консультації із завданнями для опрацювання вдома.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра « Що я знаю про..?»
Учні об’єднуються в групи за рядами і відповідають на запитання вчителя, поспілкувавшись і обговоривши в групі відповідь.
* Що таке частка?
* Що таке відношення?
* Чи правильно, що звичайний дріб – це відношення його чисельника до знаменника?
* Сформулюйте основну властивість відношення.
*Наведіть приклади використання відношення в житті?
Усна робота
1.     Виконайте ділення: 2000: 1000;  40000:10;  50000:10000; 2000:100000.
2.     Виконайте перетворення:                                                                         5 км = …м; 60000 м = … км,  4000000 м =… км.
3.     Розв’яжіть задачу. Маса  1 л соку «Сандора»  дорівнює 0,8  кг. Знайдіть масу 2 л, 4 л, 5 л, 8 л.
IV. Засвоєння знань
Учитель проводить бесіду, у ході якої нагадує учням, що для зображення ділянок земної поверхні використовують плани і географічні карти. При цьому розміри зображуваних об’єктів зменшують у певну кількість разів. Для того щоб мати уявлення про реальні розміри предметів на місцевості, на карті (плані) роблять спеціальний запис, який і показує, у скільки разів відстань на місцевості більша за відстань на карті.
Такий запис зазвичай має вигляд:
1:100;  1:100000;  1:25000; 1:150000.
Цей запис означає масштаб карти або плану.
Після цього вчитель формулює означення масштабу:
Відношення довжини відрізка на каті (або плані) до довжини відповідного відрізка на місцевості називають масштабом карти (або плану).
Учитель зазначає, що існує три види задач на застосування поняття масштабу:
v Як знайти відстань на місцевості, якщо відома відстань на карті?
v Як позначити відстань на карті, якщо відома відстань на місцевості?
v Як визначити масштаб карти, якщо відома відстань на місцевості і довжина відповідного відрізка на карті?
Оскільки відношення довжини відрізка на карті до довжини відповідного відрізка на місцевості – число стале, то ці величини є прямо пропорційними.
V. Мотивація навчальної діяльності
Як ви вважаєте, чи важлива тема сьогоднішнього уроку?
Що потрібно вміти, знати, щоб розібратися в цій темі?
Які знання вам знадобляться для цього?
Де в житті ви зможете скористатися цими знаннями?
Які професії використовують у своїй роботі визначення відстані на карті?
Чи допоможуть набуті сьогодні знання вам у житті?
VІ. Формування знань, умінь, навичок
Виконання письмових вправ
1.     Масштаб плану 1:200. Яка довжина відрізка на плані, якщо відстань на місцевості дорівнює 120 м?
2.     Відстань від географічного центру України (Кіровоградська область) до Харкова на карті масштабом 1:3 000 000 дорівнює 13 см 7 мм. Чому дорівнює відстань від Харкова до географічного центру України на місцевості?
3.     Відстань на карті між двома пунктами дорівнює 3,2 см. Чому дорівнює відстань між цими пунктами на місцевості, якщо масштаб карти дорівнює 1:5 000 000?
4.     Довжина Кінбурнської коси на карті з масштабом 1:200 000 дорівнює 20 см. Знайдіть довжину Кінбурнської коси на місцевості.
VІІ. Самоаналіз роботи учнів на уроці
·        Активно працював на уроці…
·        Чітко узагальнював думки…
·        Вдало аналізував здобуті результати…
·        Чітко відповідав на поставлене питання…
·        Майстерно працював біля дошки…
·        Працював непогано на уроці, але ще треба вдосконалити свою майстерність у…
·        Задоволений уроком…
·        Хотілося б кращої оцінки…
·        Незадоволений оцінкою…
·        Не зрозумів теми уроку…
·        Поглибив свої знання з поданої теми…
·        Дізнався сьогодні нове про…
VІІІ. Підсумки уроку
Заповніть картку-порадницю « Масштаб у моєму житті».
   Масштаб – це…
   Щоб знайти відстань на місцевості, потрібно…
   Щоб знайти масштаб, потрібно…
  Щоб знайти відстань між містами, потрібно…
  Щоб знайти відстань на карті, потрібно…
ІХ. Домашнє завдання
Скласти три авторські задачі краєзнавчого характеру за будь-якою картою України і розв’язати їх у зошиті.

Немає коментарів:

Дописати коментар