Тема: Відношення і пропорції
Мета: узагальнити та систематизувати знання та вміння за темою “Відношення. Пропорції”;формувати вміння застосовувати набуті знання і навички до розв’язування задач економічного змісту; розвивати навички самостійності, винахідливості, логічного мислення, самоконтролю, уваги; формувати економічну компетентність учнів;розширювати світогляд учнів; виховувати почуття колективізму, необхідності здобувати знання для майбутньої професії, бути корисним для людей і Батьківщини.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Девіз уроку: «Не кажи не можу, а кажи – навчуся». «Міркуй, обчислюй, відгадуй»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Урок щоб легко нам почати,
Слова важливі прошу пам’ятати,
Що Божа ласка душу очищає
І розум благодаттю наповняє.
Урок. Які асоціації у вас виникають?
У – успіх, усмішка.
Р – розум, радість.
О – організованість, обдарованість.
К – кмітливість, компетентність.
Сподіваюся, що на цьому уроці, нас чекає успіх, радість, усмішка, якщо ми працюватимемо організовано з розумними, кмітливими, обдарованими дітьми і будемо компетентними в запропонованих задачах.
     Розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву. (В.Гюго)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитись нелегко буває
Та наука завжди хороша
Кожна в світі людина знає,
Що знання – найлегша,
найцінніша ноша.
Так  незвично  я  почала  урок,  бо  сьогодні  у  нас  не  просто  урок,  а  урок  – подорож по містах України. Ми побуваємо в деяких містах, дізнаємось дещо нове  про  них,  перевіримо  і  закріпимо  знання  по  темі   «Відношення і пропорції» 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Багато чого з математики не залишається в пам’яті, але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте. (М.В.Остроградський)
Фронтальне опитування. (інтерактивна вправа Мікрофон)
1)                Відношенням називається…
2)                Відсотковим відношенням називається…
3)                 Пропорцією називається…
4)                Основна властивість пропорції…
5)                  Щоб знайти невідомий середній член пропорції…
6)                  Щоб знайти невідомий крайній член пропорції…
7)                  Дві величини називаються прямо пропорційними…
8)                 Дві величини називаються обернено пропорційними…
9)                  Один відсоток – це…
10)            Знайти відсоткове відношення можна так…
11)            Задачі із прямо пропорційними величинами розв’язують:
а) способом…
б) способом…
12)            Поділити число на частини, пропорційні даним числам, можна так…
13)            Задачі на відсотки можна розв’язати за допомогою:
а)…
б)…
14)     Приклади пропорційних величин…
Усний рахунок (завдання записані на дошці)
Перед вами пропорції, деякі члени яких закриті картками, на звороті яких записано літери.
Усно знайдіть невідомі члени пропорції і ви дізнаєтесь назву  міста, в якому існувала перша наукова установа України / 1577-1936 р./
                                                     24 : 6 = [ ] : 3                             О
                                                    25 : [ ] = 5 : 1                              С
                                                    96 : 24 = 100 : [ ]                         Т
                                                    17 : 34 = [ ] : 12                           Р
                                                    2/5=[]/10                                     І              
                                                    14 : [ ] =   7/15                             Г 
До речі, нині в Острозі діє національний університет «Острозька
Академія» відкритий у 1994 р. 
Вчитель відмічає прапорцем місто Остріг на карті України
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Розв’яжемо задачі
Задача про театральні міста
Як ви думаєте, які міста мають найбільшу кількість театрів? Так, дійсно, це – Київ, Львів, Одеса.
Задача. У Києві і Одесі разом 36 театрів, а у Львові 40% від їх кількості. У Одесі на 1 театр більше ніж у Львові. Скільки театрів у кожному з цих міст.  (26, 9,10).
Учні  розв’язують  задачу  самостійно,  а  потім  один  учень  з  місця пояснює розв’язання.
Як ви думаєте, яка кількість міст в Україні? 
Діти дають свої відповіді. Вчитель: В Україні всього 448 міст. Найбільше міст в Донецькій області – 51 місто. Для порівняння: в Київській – 24, у Житомирській – 9, у Вінницькій 17.  
Задача:  Який  відсоток  від  усієї  кількості  міст  становить  кількість  міст  у Донецькій області? ( 11,4%). (колективне розв’язування задачі)
А чи знаєте ви, яке найбільше за територією місто на Україні?
Дізнаєтесь, коли розв’яжете рівняння  і використаєте код для розкодування.
Рівняння записані на дошці:
1) Х : 15 = 4 : 30                    (Х=2)
2) 24 : Х = 6 : 3                      (Х=12)
3) 7 : 14 = Х : 16                    (Х=8)
4) 8 : Х = 28 : 70                    (Х=20)
5) 15 : Х = 50 : 1                    (Х=0,3)
6) 2 : Х = 0,5 : 10                   (Х=40)
7) Х : 2,5 = 4,8 : 0,6               (Х=20)
8) 0,7 : Х = 0,4 : 1,2                (Х=2,1)
9)   х/10=70/100                       (Х=7)
10)  3:9 =Х:0,9                        (Х=0,3)
11) 5:25 = 8:Х                           (Х=40)
12)1:Х = 7,07:7,07                    (Х=1)
13)5,4:Х = 3,6:2                        (Х=3)
14) 3,6:2 = Х:3                       (Х=5,4)
15) 15:Х = 30:15                    (Х=7,5)
Перші 6 рівнянь учні розв’язують по рядах. Той, хто раніше розв’язав рівняння,  отримує  наступне  завдання.  Коли  всі  рівняння  розв’язані, відбувається перевірка розв’язків за допомогою таблиць:
  1  2  2,1  8  7,5  12  40  20  0,3  3  7  5,4
в  д    е     і   к     н    о    п    р    с  т    ь

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15
д  н  і  п  р  о  п  е  т     р   о    в    с    ь    к
Учитель  позначає  місто  Дніпропетровськ  на  карті  України.  Учні,  які розв’язали по 2-3 рівняння отримують оцінку.
І  нарешті,  ми  побуваємо  у  місті,  яке  засноване  у  ХІV  ст.  Одна  із версій  походження  назви  міста  –  назва  міста  пояснюється  так: „місцевість  над  річкою, що  протікає  в  глибокому  ложі”. Що  це  за місто?
Так, це місто - Сквира. Пропоную Вам розв’язати задачу: Всього у Сквирському районі 44400. жителів, з них сільського – 59%. Скільки жителів  проживає  у  м.Сквира?  (за  даними  на  вересень  2002  р.  )  (18204 чоловік)    Колективне розв’язування задачі.
VI. Підсумок уроку.
Сьогоднішній урок був присвячений, задачам, які ми намагалися розв’язати за допомогою пропорцій.
Інтерактивна вправа Незакінчені речення.
1)                сьогодні на уроці ми дізналися…
2)                на сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було…
3)                на початку уроку я ставив мету, ось як я її досягнув…
VІI. Домашнє  завдання. 
Підготувати  задачу  практичного  змісту  на  складання пропорцій.

Немає коментарів:

Дописати коментар